În această săptămînă vom discuta despre scrierile a două tinere autoare, Alina Apostol şi Carmen Nicoară. Amîndouă au bloguri, deci nu trebuie să ne limităm la textele trimise.
ALINA APOSTOL
"Din jurnal...
Trezit la 6.15 AM, dupa doar doua ore de somn. Atat a binevoit stapana mea - mintea cea rationala - sa se odihneasca. Imbracat repejor la ora 7 AM si iesit afara. Mutat masina pe alt loc de parcare, pentru ca pe primul loc, gasit in noaptea precedenta, parca nu statea bine. punem PAUZA cateva secunde...aer proaspat, taios de dimineata, copacii inca infloriti din gradina blocului, miros duios si rece. Inspir aer adanc, mintea, plamanii, stomacul, se curata de rele. Expir tot, raman goala, inchid ochii, repet dusul de aer. Ufff, frison de frig, dar ce bine este! Las frana de mana, a-ntaia, sofez pentru doua minute si imi culc prietena, insotitoarea de drum, intr-un loc mai ferit. hmmm...sub un alt copac inflorit. Si respir iarasi. Zambesc, urc sus, ma cuibaresc in pat unde raman pentru o ora. Corpul meu ar vrea atat de mult sa doarma, mintea mea a luat-o deja la trap, iarasi in prea multe directii deodata.
8.15 zice un alt insotitor, telefonul meu, prietenul meu destept, pe care il privesc dimineata la trezire, seara la culcare, de zeci de ori in timpul zilei. Ia te uita, esti chiar demn de o gelozie. Pacat ca nu ai suflet, caci prezent imi esti. Dus in cinci minute, ma imbrac in aroma de nuca, ma gatesc ca sa devin prezentabila. Dar nu prea, caci ochii si tenul vor odihna. Hai totusi, un pic de fard, cat sa traseze o umbra si rimel. Pe buze vesnicul lipstick de cirese, care deschide sertarul cu zambete. Mananc pe fuga cateva boabe de struguri, hmm, ce bucurie, sa manaci struguri oricand ai chef. Frumoasa-i libertatea! Si acum, se face tarziu...bifat laptopul, echipamentul de sport, cartea pe care vreau sa i-o daruiesc lui, bifat geanta de umar...prea multe de tinut minte, ce sa mai zic de purtat pana la masina. Ce bine ca azi nu port tocuri, as fi cazut sigur pe scarile de la intrare, cu asa o incarcatura pe brate.
In sfarsit 20 de minute de relaxare, cat imi ia sa ajung la teatru. Iubire in spaniola, portugheza, engleza, toate la radio. Geam deschis, cat sa fie putin racoare. Parca mai putine ganduri, iar cele care sunt, macar sunt ordonate:ce am de facut astazi cu echipa, mail-urile plictisitoare dar obligatorii pe care le-am pus in agenda, cateva telefoane. Cafeaua cu fetele mele, de abia astept! Uite-l ca vine. Urca, ma imbratiseaza, spune "Ce frumoasa esti!" Primesc timida complimentul, retrag privirtea, pun zavor la inima. Nu de alta, dar suntem acum, eu si inima, sub tratament. Ne delectam doar cu emotii mici. Nu ii daruiesc cartea, ar fi ridicol. Coboara, las frana de mana, a-ntaia, pornesc. Alte douazeci de minute de liniste superba in sufletul meu. Si zambet constant pe buze. Normal, a zis ca esti frumoasa!"
2. "Iubirea ca invatatura despre tine
"El este singur. El adora sa fie singur. El a iubit doar o femeie, de doua ori. Prima data a fost ca la toata lumea, asa ca la carte. Cu intalniri, cu joc, cu dus si intors. A doua oara a fost peste ani, ea maritata, el singur. Ea plictisita, el indragostit. Tot de ea, desi nu ar fi recunoscut. In pauza dintre ani, fiecare a pus zavorul la poveste. El nu crede ca iubirea se poate intretine. Daca pleaca, dispare, moare, se transforma, atunci el nu face nimic.El a invatat din alte vieti si din asta viata ca dragostea este, nu devine. El este singur pentru ca DRAGOSTEA, aceea cu majuscule, nu aceea de vanzare, o intalnesti o singura data. Iar daca dispare, zice el, nu are rost sa o cauti. Pentru ca nu o vei gasi, ea este cea care te gaseste pe tine.
El nu crede in dragostea - marketing, cea de pe internet, cea de Valentines Day, cea din carti sau filme. El crede numai in dragostea dintre el si ea. El stie ca ea se plimba de brat cu sotul ei si isi striga fetita pe nume, in parc. In acelasi parc in care ei doi aveau pana acum cativa ani o banca. Era banca lor, aceeasi dintotdeauna, de langa fantana. Pe care isi scriau mesaje unul altuia dupa despartire. Mesaje pe care le citeau, le ascundeau in suflet, le mangaiau si le puneau la pastrare, pansament pentru dor. Caci le era tare dor unul de altul. Dar el mai stie ca ea a fost a lui. Nu conteaza mariajul, copiii, rutina, discutiile, divortul, impacarea, conteaza ca ea a fost a lui. In zori, la pranz, pe inserate, noaptea, in weekend-uri, pe strazile din Bucuresti, in parcuri, la Sinaia, unde le placea, la el in apartament, la ea in casa. S-au iubit fara griji, fara vorbe, atat cat au putut. Dar in ritm de dans. Salsa mai ales. Obisnuiau sa faca dragoste pe ritmuri latino. Asa se iubeau ei.
Cand ea a intrebat de ce nu o mai suna atat de des, de ce nu mai zambeste online la fel de mult, de ce..., de ce..., de ce... el a
tacut. Pentru ca nu asa era iubirea lui. El nu oferea pentru ca..., pentru ca..., te rog..., mai stai... nu te supara... El nu platea asa,
nu oferea bir pentru trecut. Si atunci, a privit-o in ochi, a luat-o de mana, a mangaiat-o pe chip si i-a spus ca va merge mai departe. Pentru ca el si ea s-au iubit, se iubesc si se vor iubi mereu, si pe alte taramuri. Dar aici, la momentul prezent, ei doi nu mai pot fi impreuna. Ea a plans, el a tacut si a plecat. Nu s-au cautat, caci au inteles.
El a fost singur si inainte si dupa ea. Dar vedeti, el este fericit. Pentru ca singuratatea lui este plina de cunoastere, de acceptare.
Pentru ca el traieste dupa regulile lui si prefera sa fie singur fiind doar el, decat sa fie singur fiind cu ea. Singuratatea lui nu este
goala, bolnava sau trista, ca a majoritatii. Singuratatea lui este ocazie, este timp de invatat despre el si despre lume.
El, asa singur precum vi l-am povestit, mi-a spus odata, pe cand paraseam strazile vieneze, ca spiritul nostru vine, se imbraca in
trairi, se rostogoleste, cade, se ridica, creste si apoi pleaca. Mai implinit, mai curat, mai stiutor. Catre alte trairi."
CARMEN NICOARĂ
aşa începem o lume de păcat
... în jurul meu păpuşile ruseşti de la tine.
descătuşez din tainele lor toate visele gata de atac,
le duc în oglindă, le dezbrac de cioburi din priviri.
le simt, miros a tine insuţi,
a cortine şi a sfeşnic roşu.
le ascult biografia si palmaresul,
le ating cu teamă să nu le strivesc aripile
ş-apoi muşc cu nesaţ din ele...
aud cum crapă între dinţii flămânzi de albi.
mă joc printre ele, le încolăcesc,
sunt prizonierele războiului meu cu Femeia.
nu ştiu să le sărut fatal aşa ca mă ling pe buze cu virilitatea lor.
le alint până bat din picioare ca majoretele,
se dezgolesc de trufie şi se întind languros peste vălul meu palatin,
bezmetice de dorinţă se lovesc de lueta ce tremură adolescentin,
le plimb apoi peste toate papilele gustative să înmugurească de poftă,
le mai înduioşez un pic cu şoapte şi le las să plutească cu capul pe spate
să mă înece cu pulsul lor de absint.
o velă afrodisiacă le împinge... mă înnebunesc cu mare,
le mai molfăi senzual, pe margini, acolo unde mustesc a aguridă
până le ating cu varful limbii să le simt caramelizate în pommes d’amour,
le ţin la nesfârşit lipite, să le seduc, să mă corupă.
apoi inefabil de luminoase şi incitant de fidele,
mă imploră să tac...
nişte icoane cu mâini de pământ.
le-nchei surâzând iluzii pentru ziua de mâine,
la mâini şi picioare,
le atârn speranţe la urechi,
le-mpătur în promisiunea steagurilor de pace
şi le scuip hoţeşte în sân să-mi fie de noroc.
cuţitul ludic
cuţitul tău
a mai învârtit şi alte lumi
se întoarce dansează
şi-mi răsuceşte pântecele
în cercuri de gimnastică ritmică
cuţitul tău
mă cere de soţie
şi strigă:
„ verde de gheaţă!”
cuţitul tău
tranşează răsăritul soarelui
şi mi-l serveşte la micul dejun
modelează în carne vie
ca un meşter de ceramică chinezească
inimi de caolin în miniatură
apoi tatuează pe toţi muşchii feţei
cubul lui rubik
cuţitul tău
inventează o lume de joacă
ex nihilo
de o sută de ori copil
o cheamă bleuette şi e păpuşa casei,
aşa se alintă în faţa adunării care ia decizii.
dimineaţa, la cafeaua interzisă,
scrâşneşte din dinţi, bate din picior, pune întrebări absurde
încurcă roluri şi dă bătaie de cap familiei.
din nimic încearcă să contureze lumea ei de poveste
mai pe la amiază când soarele îşi serveşte farfuria ...de ce vrea ea!
scoate creioanele colorate cu zâmbete
şi desenează tot ce-i cade sub mână
oameni de pluş cu ideologii verzi pe pereţi,
scrijeleşte mobila cu fericire cât încape,
lipeşte cu plastilină un strop de înţelegere pe covor,
pictează cu acuarele empatie pe canapele.
învârte cu dexteritate
şi strigă în culorile curcubeului :
« am dreptate de o sută de ori ! »
dupămasa e refractară la orice gest matur,
nu face compromisuri cu viaţa,
se bate cu ea , cu soldăţei de plumb,
nu are planuri de cucerire, doar castele de nisip,
ceilalţi, dacă nu văd şarpele boa care înghite elefantul
să stea deoparte
seara apucă luna cu dinţii,
din ascunzători scoate marionete
şi mulţimea goală în oglinzi
face avioane şi vaporaşe de hârtie
pentru ocolul pământului în câte zile are chef.
e spontană şi dezordonată.
o ia mereu de la capăt…
contrazice furtuni şi avalanşe de reguli,
ignoră munţi de pedepse şi canoane,
susţine până la sfârşit
războiul lui potemkin şi kami-mura:
« am dreptate de o sută de ori ! »
adunarea se impacientează
o încadrează la anarhişti,
mustră, sancţionează
şi caută soluţii de îndreptare.
noaptea, îmbracă totul în tăcere
şi fuge la culcare în raftul cu utopie şi ingenuitate
cu toate bicicletele, trotinetele şi rolele,
şi-i lasă să-şi contabilizeze avariile morale.
divergenţe, ţipete, revolte şi mofturi
trec de partea cealaltă a baricadei.
bleuette zâmbeşte triumfătoare :
«am dreptate de o sută de ori !»
vis de păpuşă
bleuette roşeşte
bleuette plânge
bleuette se revoltă
bleuette tremură
bleuette bate din picior şi râde amar
copilării şi identităţi se războiesc în exerciţii de afectivitate
cu nonşalanţă de gânduri năstruşnice
într-o doară scrie epistole cu amoranină
„în interiorul tău sunt maître design şi director artistic
istorii masculine şi iluzii feminine se contopesc cu amintiri alb negru
recomandăm împreună o sâmbătă din viaţa de-terminată
prejudecăţi şi tradiţii rod suflete de lemn şi tentaţii de diamant
prostituţii şi alianţe burgheze obosesc dragostea ca o ascensiune pe k2
33 de imagini ne ţintuiesc în lecţiile lor de zbor
mai am nevoie de un cutremur în logodna cu îndoiala
întins ca un arc de vânătoare spre ursoaica în blană de culoarea zilei
zâmbesc...
îmi întind la maxim sufletul de păpuşă peste caietele albe
levitez în foşnetul lor şi al nopţii fakir
frunze uscate plutesc pe sena cu umbră de corăbii înecate
ceasurile din gara saint lazare intră în pământ cu mişcare de pikamer
mareea de la muntele saint michel acoperă turla abaţiei
paris by night e un joc de iluzii
mă întorc spre casă
am un fiasco de chianti în mână
şi confuzia în degetul mic
aş vrea să mă aseamăn orelor ameţitoare de vârf
în care simţurile tale făceau senzaţie pe calea lactee
atunci treceam sentimentele prin mecanica cuantică
le despicam misterul în patru roze
le puneam porecle nume de străzi nume de cafenele
închideam ochii peste ele şi le cutreieram
cu pasul cu creionul cu măduva de păpuşă
vei uita desigur...
va rămâne arcul şi ursa mare
mâini distopice pline încă de lut
sufocă visul proaspăt întors pe roată
biografii subiective şi exerciţii de feminitate
îi ating plexul solar şi trufia cerebrală
din nou bleuette bate din picior şi râde
râde a fericire:
« le deuxième sexe îţi aparţine...»
maestra zborului
credeai că nu te-am văzut
cuibărindu-ţi tălpile în sufletul meu
la plecare
ea încă poate vorbi despre asta la superlativ
cu toate măştile pe care le duce în pupilă
cuvintele din jur se rotesc în fantasme
dinspre prima literă înspre a treia silabă
totul are forţă statică, însă construieşte aripi
cineva îmi picură ceară pe suflet
spunând că tălpile lipite de suflet sunt aripi
un cuvânt uitat între falange
strigă cu glas de kissin-rachmaninov
„nimeni nu mai ştie de mâinile lui icar”
îmi desenez alte aripi fără urmă
de oase
de pene
numai celuloză şi cărbune
apoi uit să mai scriu
zgomotul paşilor din mine îmi şterge
privirile, amintirile
lebedele şi măştile
pe icar nu l-a învăţat nimeni
să zboare cu tălpi de hârtie în suflet
tăceri de lemn
un deget ţese pânze de paianjeni
altul deasupra pictează răstigniri
colţurile inimii adună în stradă
o lume de bestii şi sfinţi
zigurate cu plâns de văduvă
fântâni stilizate în fecioare
coboară în palma de suflet
ce modelează oraşul
o muzică de jazz
pătrunde noaptea adânc
ca un galben de van gogh
umbra lui pound tremură în lumânare
un vis de trubadur
şi ne învaţă să păşim printre roze şi morminte
balade de viaţă şi de moarte ne încercuiesc lacrimile
închidem durerile şi le dăm foc
vor arde până dimineaţă
când tăcerea ne va încleşta sentimentele
peste trupurile de lemn
singurătăţi şi sacrificii
ne scapă printre degete
cu sunet de pământ
şi art deco
anamneză vizuală
pe retina dezlipită
continuă să se desfăşoare
o biografie în colaje,
în format 16/9.
şi nu regret nimic!
nici chiar puzzle-ul gândului
care se citeşte în braille,
nici că-mi trag viitorul la sorţi,
şi nici măcar cocktail-ul molotov
al tăcerilor sentimentale
din amintirea paranoidă.
citesc mai departe,
cu ochelari fumurii,
crâmpeie cu arhitectură de ikebana
în care
penelopa se confruntă cu mata hari
în format 4/3.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
La Alina Apostol m-am oprit mai mult asupra celui de-al doilea text, e scris cu mai multa siguranta.Denota profunzime,emana calm si intelepciune dar si tristete si speranta totodata.
RăspundețiȘtergereCarmen Nicoara scrie poezie autentica.Carmen pare facuta doar pentru poezie.Si totusi cum poate trai in lumea de azi?
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere